انحراف انگشت شست پا

مقدمه

با پوشیدن کفش‌های باریک و تنگ ممکن است انگشتان بهم فشرده شده و پینه ایجاد کند و همچنین باعث انحراف شست پا شود. به این مشکل هالوکس والگوس یا انحراف شست پا گفته می‌شود و در زنان شایع تر می‌باشد.

این عارضه می‌تواند ارثی باشد و اجدادتان نیز دچار چنین عارضه‌ای بوده باشند. علائم هالوکس والگوس دردناک است و به مرور شدت آن افزایش می‌یابد. این درد در اکثر مواقع با پوشیدن کفش‌های آزاد و گشاد التیام یابد و همچنین با راه‌های درمانی ساده فشار وارد بر شست پا را کاهش دهد.

این عارضه ظاهری نامناسب برای پاها دارد و همچنین با پوشیدن کفش دردناک می‌شود. این ناهنجاری باید حتما درمان شود در غیر اینصورت و در گذر زمان مشکلات زیادتری را ایجاد می‌کند. درمان‌های زیادی برای این بیماری وجود دارد.

انحراف انگشت شست پا، دارای یک برآمدگی استخوانی دردناک است و در قسمت داخل مفصل انگشت شست پا ایجاد می‌شود. معمولا پینه‌ها باعث انحراف انگشت شست پا خواهند شد. زیرا پینه کم کم بزرگ می‌شود و با فشار آوردن به مفصل شست پا باعث انحراف آن می‌شوند. در طی زمان شکل طبیعی شست پا تغییر کرده و دارای برآمدگی استخوان شست می‌شوند. این عارضه، دردناک است با پوشیدن کفش یا فشار وارد شدن به آن درد شدت پیدا می‌کند.

علت ایجاد هالوکس والگوس

هالوکس والگوس پا به دلایلی که در زیر آورده شده ایجاد می‌شود.

ارثی

گاهی افراد پاهایی با ساختار و ظاهر نامناسب دارند که انحراف انگشت شست پا آن‌ها افزایش می‌یابد.

توجه نکردن به انتخاب و پوشیدن کفش نامناسب

انتخاب و پوشیدن کفش‌های نوک باریک و تنگ پا را در وضعیت نامناسب قرار می‌دهد که در گذر زمان باعث انحراف انگشت شست پا می‌شود.

مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی و یا عضلانی عصبی مانند پولیو

نقش کفش‌ها در ایجاد هالوکس والگوس

توجه داشته باشید که کفش‌هایی با نوک باریک را انتخاب نکنید، زیرا این مدل از کفش‌ها فشار زیادی به انگشتان وارد می‌کند و باعث انحراف انگشتان اول و پنجم می‌شود. همچنین بقیه انگشتان هم تحت فشار قرار می‌گیرند. اگر کفش‌ها پاشنه بلند هم باشد که این فشار دوچندان شده زیرا وزن بدن به پنجه پا فشار وارد می‌کند.
کفش‌های سفت نیز بر انحراف پا در زمان راه رفتن تاثیرگذار است. عضلات پا را ضعیف کرده و شرایط برای تغییر پا فراهم خواهد شد.

علائم هالوکس والگوس

هالوکس والگوس می‌تواند در یک یا دو طرف پا باشد. انحراف به صورت نرم یا استخوانی است. علائم هالوکس والگوس علاوه بر برآمدگی از علائم دیگری دارد که در زیر آورده شده است.

  • تورم و قرمزی
  • سخت شدن پوست در کف پا
  • احساس درد
  • حساس به لمس
  • پینه یا میخچه بر روی برآمدگی
  • محدود شدن حرکت برای انگشت شست پا که در راه رفتن اختلال ایجاد می‌کند.

مشکلات

مشکلات زیادی با وجود هالوکس والگوس بوجود می‌آید. با بزرگ شدن مفصل انگشت شست پا بیماری دردناک بورسیت بوجود می‌آید. این بیماری کیسه‌هایی که به عنوان ضربه گیر برای استخوان‌های نزدیک به مفاصل عمل می‌کنند از مایع پر می‌شود. مشکل دیگری که وجود دارد این است که غضروف‌های اطراف مفصل به علت کند کار کردن از بین رفته و دردهای مزمن و آرتروز را ایجاد می‌کنند.

هالوکس والگوس در زمان بلوغ و انحراف انگشت شست پا

در دوران جوانی ممکن است انحراف شست پا بوجود آید، که به آن هالوکس والگوس دوران بلوغ می‌گویند. این نوع از انحراف شست پا ارثی است و از والدین به فرزندان انتقال می‌یابد. در دختران 10 تا 15 سال بیشتر شایع است. این نوع از انحرف محدودیتی در حرکت برای نوجوانان ایجاد نخواهد کرد و می‌توانند به راحتی انگشتان خود را خم و راست کنن. اما می‌تواند دردناک باشد و افرد مبتلا نمی‌تواند هر مدل کفشی را انتخاب کند. نباید کفشش نوک باریک، تنگ و یا پاشنه دار باشد.

تشخیص بیماری

در معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه کرده و سپس پزشک سوابق بیماری و علائم را بررسی کرده. پا را معاینه می‌کند. پزشک با علائم و مشاهده ظاهر پا هالوکس والگوس را تشخیص می‌دهد و همچنین برای اطمینان از شما می‌خواهد عکسبرداری با اشعه ایکس انجام دهید.

با توجه به عکسبرداری اشعه ایکس تراکم استخوان مشخص می‌شود. این عکس به پزشک به تشخیص تراز انگشتان پا و آسیب دیدگی مفصل متار سوفالانژ کمک می‌کند.
این عکس در حالت ایستاده گرفته خواهد شد تا به طور دقیق تراز نبودن استخوان‌ها در پا، میزان انحراف مشخص شود. سپس پزشک بهترین روش درمان برای آن را انتخاب می‌کند.

درمان هالوکس والگوس و انحراف انگشت شست پا

برای درمان هالوکس والگوس اگر شدت آن زیاد باشد، پزشک عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. اگر شدت قور یا انحراف انگشت شست پا کم باشد با درمان‌ها و روش‌های غیر جراحی می‌توان آن را درمان کرد.

عوض کردن کفش و انحراف انگشت شست پا

اکثرا می‌توان درد ناشی از هالوکس والگوس را با عوض کردن کفش خود با کفشی که مناسب باشد و به انگشتان پا فشار وارد نکند، تسکین داد. پزشک اطلاعاتی در مورد کفش مناسب شما در اختیارتان می‌گذارد که بر حسب آن باید کفش خود را انتخاب کنید.

با استفاده از یخ چندین مرتبه در طول روز و هر بار 20 دقیقه می‌توان تورم هالوکس والگوس را کاهش داد. توجه داشته باشید که نباید یخ را مستقیم بر روی پا قرار داد.

با تزریق داروهای ضد التهاب و کورتیکو استروئید و همینطور فیزیوتراپی می‌توان درد هالوکس والگوس را به مقدار زیاد کاهش داد و التهاب را از بین می‌برد.

کفی طبی و اسپلینت و انحراف انگشت شست پا

اسپیلنت هالوکس مفصل دار درجه دار قابل تنظیم خارجی- کد 140

کفی‌های طبی و یا کفی‌های طبی سفارشی می‌توانند در کاهش فشار از روی انحراف انگشت شست پا موثر باشند. فاصله دهنده بین انگشتان پا نیز ممکن است موثر باشند. می توان در شب از اسپیلینت که باعث صاف نگه داشتن انگشت می‌شود استفاده کرد.

داروهایی مانند ناپروکسن و پروفن برای کاهش ورم و درد تجویز می‌شود. برای افرادی که آرتروز باعث هالوکس والگوس باعث انحراف شست پا شده است داروهای دیگری تجویز خواهد شد.

پد و انحراف انگشت شست پا

پدهای محافظ برای هالوکس والگوس به عنوان ضربه‌گیر روی برآمدگی شست پا عمل می‌کند. در داروخانه‌ها و فروشندگان لوازم پزشکی و بهداشتی می‌توان پدها را تهیه کرد. اگر سایز این پدها به گونه ای باشد که باعث افزایش فشار و درد شود از آن‌ها استفاده نشود در هنگام خرید به سایز پد توجه نمایید.

انواع پد

  • بانداژ هالوکس فوت کربسته
  • پد پیشرفته هالوکس والگوس
  • پد هالوکس جورابی پارچه ای پد دار
  • پد هالوکس جورابی
  • پد هالوکس جورابی فوت کر
  • پد هالوکس والگوس جورابی سیلیکونی
  • فاصله دهنده انگشت شست پا ساپورت
  • فاصله دهنده و متاتارسال
  • هالوفیکس داینامیک

تمرینات ورزشی

  1. اولین تمرین برای درمان هالوکس والگوس و انحراف انگشت شست پا به این صورت است که دستمال یا پارچه‌ای روی زمین انداخته و سعی کنید با انگشتان پا آن را برداشته، پارچه را به سمت مرکز پا جمع کرده و قوزک پا را به سمت ساق بلند کنید.
  2. یک ثانیه در این حالت باشد و بعد پارچه را رها کنید. اینکار را ده تا بیست بار انجام دهید. سپس و به مرور زمان اینکار را با اشیا و اجسام بزرگتر انجام دهید. این کار باعث تقویت و تعادل عضلانی می‌شود.
  3. تمرین دوم برداشتن تیله یا سنگ از روی زمین. در این تمرین تعدادی سنگ را روی زمین پخش کنید و یک کاسه در نزدیکی خود داشته باشید با پا سنگ‌ها را جمع کرده و در کاسه بگذارید. بعد از جمع کردن کاسه را برگردانید و مجددا اینکار را تکرار کنید. این تمرین برای تقویت عضلات خلفی درشت نی بسیار تاثیرگذار است.
  4. منقبض کردن انگشتان پا تمرین سوم برای رفع مشکل هالوکس والگوس می‌باشد. در این تمرین باید روی یک صندلی نشسته سپس انگشتان خود را به داخل خم کنید 3 ثانیه نگه دارید و دوباره آزاد کنید.

عمل جراحی

در صورتی که اقدامات درمانی بالا را برای درمان هالوکس والگوس انجام دادید و نتیجه‌ای نگرفتید ناامید نباشید زیرا می‌توانید در صورت توصیه پزشک عمل جراحی انجام دهید و انحراف شست پا خود را درمان کنید. در این عمل استخوان‌ها، تاندون، رباط‌ها و عصب‌ها تنظیم می‌شود و انگشت شست پا به جای خود بازگردانده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *