تنیس آلبو

بیماری تنیس آلبو یا آرنج تنیس بازان یک نوع بیماری است، که منجر به درد آرنج می‌شود و دلیل آن آسیب به تاندون و کشیدگی تاندون در عضله خارجی آرنج و در محل اتصال به استخوان می‌باشد. این بیماری به علت حرکات ورزشی یا حرکات نامناسب در زمان کار یا فعالیت‌های روزانه و در نتیجه کشیدگی و التهاب یا حتی پارگی تاندون عضلات بوجود می‌آید.

درد شدید در ناحیه خارج از آرنج هنگام حرکت یا لمس از علایم بیماری تنیس آلبو می‌باشد.

تاندون عضلانی ناحیه خارجی ساعد موجب حرکت انگشتان و مچ دست می‌شود و در بالای ساعد به ناحیه خارجی آرنج می‌چسبد.

زمانی که حرکتی مانند ضربه‌های مکرر تنیس باز با راکت به توپ باعث  آسیب به تاندون عضلانی آرنج شده و درد ایجاد می‌شود.

با حرکات مکرر و پشت هم آرنج باعث کشیدگی التهاب و یا پارگی تادون آرنج شده و مسبب بیماری تنیس آلبو خواهد شد. این بیماری تنها مختص تنیس بازان نیست. تنیس آلبو در خانم‌های خانه‌دار، تعمیرکاران اتومبیل، نجاری، قصابی، آشپزی، نقاشی ساختمان و کلا افرادی که کارهای سنگین با دست انجام می‌دهند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری در رده سنی 30 تا 50 سال قرار دارند.

علائم بیماری تنیس آلبو

درد تنیس آلبو قابل درمان و بهبودی است
  • تحریک و حساسیت در ناحیه برجسته استخوان در قسمت خارجی آرنج که اپیکوندیل نام دارد.
  • درد شدید در ناحیه خارجی آرنج
  • درد در عضلاتی که باعث حرکت و کشیدگی مچ می‌شود. 
  • درد هنگام گرفتگی و حرکت مچ دست مخصوصا زمان کشش مچ دست 
  • درد در ناحیه خارجی آرنج ناشی از علایم بسیاری می‌باشد. علائمی همچون جابجای اجسام سنگین، حرکت دست یا حتی چرخاندن

تشخیص تنیس آلبو

پزشک برای تشخیص تنیس آلبو با وارد کردن فشار روی قسمت آسیب دیده، و حرکت دادن آرنج، مچ و انگشتان توسط بیمار، بیماری را تشخیص می‌دهد. با عکس برداری رادیولوژی نیز علت برور درد تشخیص داده می‌شود. همینطور MRI یک راه قابل اعتماد برای تشخیص بیماری تنیس آلبو می‌باشد. زیرا بوسیلهMRI تورم و مایع اضافی که در محل آسیب دیده آرنج وجود دارد را به راحتی می‌تواند تایید کند.

زمانی که آرنج به طور کامل کشیده شود، نقاط دردی که بیمار در محل آرنج احساس می‌کند که از عضله اکستانسور کارپی از ایکوندیل جانبی منشا گرفته است. همینطور با خم شدن مچ دست و کشش مچ درد نیز احساس می‌شود. و همچنین کشش مقاومتی انگشت میانی نشان درگیری ماهیچه باز کننده انگشتان است. همه این تست‌ها می‌تواند بیماری تنیس آلبو را پیش بینی کند.

درمان بیماری تنیس آلبو

  • استراحت: اولین اقدام بیمار برای تسکین درد و بهبودی بیماری تنیس آلبو استراحت کردن و دوری از ورزش و حرکات شدید است.
  • مصرف داروهای مسکن مانند قرص‌های استامینوفن، یا قرص‌های ضد التهاب مثل ایبوپروفن و یا استعمال کرم و ژل.
  • استفاده از بریس یا باند تنیس آلبو، این بریس‌ها را در بالای ساعد می‌بندند و باعث کاهش درد و استراحت تاندون‌ها و عضلات می‌شوند. این بریس‌ها تاثیر فعالیت‌های مکرر که باعث آسیب به آرنج می‌شود را کاهش می‌دهد. استفاده از بریس‌ها می‌تواند در بهبودی بیماری شما موثر باشد و درمان با جراحی یا کورتیکواستروئید را کاهش دهد. البته باید طبق نظر پزشک از بریس تنیس آلبو استفاده کرد.
درمان بیماری تنیس آلبو توسط باند یا بریس
  1. آرنج را روی بالش قرار دهید تا فشار کاهش یابد. عضلات نزدیک به آرنج را با انگشت فشار دهید تا محل دقیق درد مشخص شود.
  2. از محل درد 10 سانتی متر به طرف پایین ساعد رفته و بریس را دقیقا روی این ناحیه اندازه گیری شده بر روی ساعد قرارا دهید. بند ولکرو را باز کرده تا از بازو آویزان شود. بریس در قسمت بالای ساعد و بند آن در قسمت خارجی بازو قرار دارد.
  3. بند باید به محکم دور بازو پیچانده شود (بند ولکرو زیر بازو بسته می‌شود و همانطور که بند در جای خود قرار دارد روی قسمت بالای بریس چسبانده می‌شود) تا عضلات آن قسمت تقویت شود ولی نباید در گردش خون اختلال ایجاد شود.
  4. با فشار اسپلنت بازو به ساعد بند کوچک بریس را زیر استخوان مچ دست بپیچید. مطمعن شوید بریس خیلی محکم نباشد و احساس سوزن سوزن و در قسمت بازو نکنید. اگر دیدید خیلی محکم بسته شده بندها را شل کنید.

روش‌های دیگر درمان

  • با انجام فیزیوتراپی و نرمش‌های کششی و تقویت ساعد و همینطوز استفاده از اولتراسوند و ماساژ یخ تحرکات عضلانی درد کاهش می‌یابد.
  • با شوک ویو تراپی که امواج صوتی به وسیله دستگاه‌های ویژه و خاص به قسمت آرنج فرستاده می‌شود.
  • با تزریق کورتیکوستروئید ممکن از درد تسکین یابد. البته این تزریق طبق نظر پزشک معالج باید صورت گیرد.
  • کیسه آبگرم یا کمپرس یخ: با قرار دادن غیر مستقیم کیسه آب گرم و یا کمپرس سرد روی ناحیه دردناک و آسیب دیده آرنج، می‌توان درد را تا حدی کم کرد.
  • ماساژ درمانی و اصطکاک تاندون تاثیر زیادی در درمان تنیس آلبو دارد. برای شروع درمان ابتدا از اصطکاک تاندون شروع کرده و سپس با ماساژ عمیق عضلات ادامه می‌دهیم.
  • با تحریک عصبی پوست و یا به عبارتی الکتروتراپی می‌توان بیماری تنیس آلبو را درمان کرد. الکتروتراپی، توسط جریان الکتریکی خیفیف انجام خواهد شد. در این روش با روشن کردن دستگاه، پالس الکتریکی کوچکی به پوست قسمت آسیب دیده منتقل شده و بیمار احساس سوزن سوزن شدن و یا ویشگون را دارد. امواج الکتریکی سیگنال‌های ارسالی درد به نخاع و مغز را کاهش داده و از شدت درد می‌کاهد. از سوی دیگر این امواج الکتریکی باعث تحریک و تولید اندروفین در بدن می‌شود.
  • با پی آر پی می‌توان به درمان بیماری تنیس آلبو کمک کرد. در پی آر پی خون شخص بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای آن را جدا می‌کنند. با تزریق پلاسما و پلاکت به درمان آرنج آسیب دیده کمک میکنند.
  • اگر بیمار مبتلا به تنیس آلبو پس از 6 ماه تا 2 سال با روش‌هایی که توضیح داده شده درمان نشد، و با تشخیص پزشک می‌تواند تحت عمل جراحی قرار گیرد. در این جراحی ترمیم و بهبود بافت‌های آسیب دیده انجام می‌شود.

اقدامات جهت پیشگیری از بیماری تنیس آلبو

  • استراحت در زمان فعالیت‌های جسمانی که با دست و بازو انجام می‌شود.
  • بلند کردن اجسام به روش صحیح، به اینصورت که کف دست به سمت بالا باشد و اجسام نزدیک به بدن قرار گیرند.
  • تغییر و یا ترک کردن کاری که باعث آسیب و بیماری خواهد شد.
  • انجام تکنیک‌های ورزشی صحیح با کمک از مربی
  • تنطیمات صحیح تجهیزات و وسایل ورزشی

خرید باند تنیس آلبو از فروشگاه آنیا پخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *