مقدمه

از زمان‌های قدیم پزشکان برای انواع بیماری‌ها گاهی استفاده از بادکش را تجویز می‌کردند، بادکش درمانی یک روش قدیمی برای درمان بیماری‌هاست که قدمت بالای پنج هزار ساله دارد. از این روش در کشورهایی همچون چین، مصر، بلغارستان، بالکان نیز استفاده می‌کردند. امروزه نیز از بادکش به ویژه بادکش 6 لیوانه استفاده بیشتری می‌شود.

در طب سنتی ایران نیز این روش درمانی جایگاه خاصی از قدیم الایام تا به حال داشته است. پزشکانی مانند ابوعلی سینا، رازی و جرجانی برای دردهای مختلف و یا بیماری‌ها ار روش بادکش درمانی استفاده می‌کردند. در حال حاضر مراکز زیادی در ایران وجود دارند که معتبر هستند و درمان‌های بیماری‌ها را به روش طب سنتی انجام می‌دهند.

این روش درمانی سنتی از نظر پزشکان طب سنتی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند و نقش مسکن و آنتی بیوتیک را ایفا کند. حتی می‌تواند در بیماری‌هایی که دارو تاثیری ندارد بسیار کمک دهنده باشد.

این روش از در طب سنتی روی حای عمومی شخص از لحاظ ذهنی و جسمی بسیار تاثیر گذار می‌باشد. این روش ارزان و کارآمد است و با یادگیری و انجام آن می‌تواند زندگی شاد و سالم‌تری را تجربه کنیم. روش بادکش درمانی که به دو روش گرم و خشک انجام می‌شود. در بادکش گرم داخل لیوان‌ها یا فنجان حرارت ایجاد کرده و عمل بادکش را انجام می‌دهند، با ایجاد خلا در پوست خون راکد جدا می‌شود.

فنجان‌هایی که در بادکش استفاده می‌شود، از جنس‌های مختلفی همچون شیشه‌ای، سفالی، سیلیکونی و یا پلاستیکی هستند. امروزه بیشتر از لیوان‌های شیشه‌ای به جهت اینکه متخصص وضعیت پوست را کنترل کند بیشتر استفاده می‌شود. در بادکش خشک از دسته مکش استفاده شده و توسط آن خلا ایجاد می‌شود و خون راکد جدا می‌شود.

طب سنتی چینی، از بادکش درمانی همراه با طب سنتی استفاده کرده و این دو علم با هم تلفیق شده است. پزشکان در چین برای بالا بردن تاثیرات طب سوزنی از بادکش نیز استفاده می‌کنند.

بادکش چیست؟

بادکش درمانی یک روش درمانی است که در طب سنتی از آن استفاده می‌شود. در این روش درمانی لیوان‌هایی در اندازه‌های متفاوت با توجه به نیاز درمان روی محل مورد نظر درمان قرار می‌دهند. با خارج کردن هوای داخل لیوان یک خلا ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود پوست بدن به داخل لیوان کشیده شود و لیوان بر روی پوست ثابت بماند. بادکش 6 لیوانه نوعی از این نوع بادکش‌ها است.

اگر به طور مکرر استفاده از بادکش انجام شود، بدن احساس تازگی و سلامتی می‌کند و به مرور زمان احساس دور بودن از بیماری را می‌کند.

روش‌های بادکش

بادکش درمانی به چند روش مختلف از جمله خشک، گرم، سرد، متحرک و مرطوب انجام می‌شود.

بادکش گرم

از شعله آتش برای ایجاد خلا استفاده می‌شود.

بادکش سرد

از یک پمپ هوا برای اسجاد خلا استفاده می‌شود تا بتواند مکش ایجاد کند.

بادکش متحرک

از بادکش متحرک بیشتر برای کاهش گرفتگی، اسپاسم عضلانی و درد استفاده می‌شود. در این روش محلی که اسپاسم دارد را با روغن چرب می‌کنیم و لیوان بادکش را روی بدن و در طول همان عضلع سر می‌دهیم تا جریان خون در کل عضله افزایش یابد.

بادکش مرطوب

روش بادکش مرطوب
روش بادکش مرطوب

بیشتر برای بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود. این روش ترکیب بادکش و حجامت است. در این روش با استفاده از تیغ برش‌های ظریف و کوچک و منظم ایجاد می‌کنیم و سپس لیوان را روی همان ناحیه می‌گذاریم، که خون کمی را از بدن خارج می‌کند.

دستگاه بادکش6 لیوانه چگونه کار می‌کند؟

روش انجام بادکش 6 لیوانه
روش انجام بادکش 6 لیوانه

استفاده از دستگاه بادکش 6 لیوانه به این صورت است که یک فنجان را روی پوست فرد قرار می‌دهیم. سپس با ایجاد خلا جزئی در فنجان خون داخل پوست مکیده خواهد شد. استفاده از این نوع بادکش می‌تواند یک درمان جایگزین به جای درمان دارویی باشد.

نحوه کار با دستگاه بادکش 6 لیوانه

نحوه کار بادکش 6 لیوانه
نحوه کار بادکش 6 لیوانه

کار با دستگاه بادکش 6 لیوانه بسیار راحت می‌باشد. ابتدا محل مورد نظر را با روغن‌هایی مانند روغن زیتون یا سیاهدانه به مدت 5 دقیقه ماساژ می‌دهیم سپس لیوان را در محل بادکش که مدنظر داریم قرار می‌دهیم و بعد اهرم دستی روی لیوان را فشار می‌دهیم تا جایی که پوست درون آن جمع شود. در آخر لیوان را از پمپ جدا می‌کنیم. همین کار را برای لیوان بعد انجام می‌دهیم.

مدت زمان بادکش‌گذاری 10 دقیقه است که این مدت زمان برای کودکان و افرادی که پوست نازک دارند 5 دقیقه است.

ویژگی بادکش 6 لیوانه

  • ترمیم جای اسکار و زخم
  • افزایش جریان خون در بافت‌ها و عضلات بدن
  • کاهش یبوست و تحریک روده
  • درمان چاقی به دلیل چربی زیاد
  • بازسازی بافت‌های آسیب دیده
  • کاهش یافتن دردهای مفصلی و عضلانی
  • کاهش گرفتگی عضلات و از بین بردن کوفتگی
  • کاهش التهاب
  • افزایش بافت‌ها ماهیچه‌ای با بادکش درمانی متناوب
  • کارایی راحت
  • ایجاد پوستی شفاف

فواید دستگاه بادکش 6 لیوانه

استفاده از دستگاه بادکش 6 لیوانه برای درمان بیماری‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله از بین بردن خون رقیق، خارج کردن گرما از بدن، رفع ضعف بدن که با باز شدن اعصاب‌هایی که سفت شده‌اند انجام خواهد شد. با این کار خون به محل‌هایی که بیشتر نیاز دارند آزاد می‌شود. توجه داشته باشید که انسداد در عروق بدن با این روش و بدون آسیب رساندن به عضلات بدن از بین می‌رود.

از مزایای دیگر این دستگاه بادکش 6 لیوانه میتوان به مواردی همچون قطع کردن تب، رفع بیماری‌های پوستی، کمک به درمان بیماری‌های کبدی با بیرون کشیدن عفونت از خون انجام می‌شود. با بادکش کردن جریان خون در کبد بهتر شده و بادکش در جهت بهبود عملکرد کبد کار می‌کند. با استفاده از بادکش 6 لیوانه کبد خون را راحت‌تر سم‌زدایی کرده و درجه حرارت بدن در حالت بهتری قرار می‌گیرد. این عمل باعث گردش خون بهتر شده و رگ‌ها را تقویت می‌کند. در نتیجه گردش خون بدن بهتر عمل کرده که در فرآیندهای عصبی و سیستم‌های بدن بسیار حیاتی و مهم است.

بادکش با دستگاه 6 لیوانه بیماری‌های گوارشی را درمان می‌کند و باعث جذب مواد مغذی خواهد شد. با بادکش کردن از جذب هر عامل مضری از جریان خون جلوگیری کرده و باعث افزایش اشتها می‌شود.

بادکش 6 لیوانه برای افرادی که بیماری رماتیسم دارند می‌تواند مفید باشد. زیرا بادکش باعث جریان خون سالم می‌شود، به همین علت بدن مواد مغذی، ویتامین‌ها، هورمون، اکسیژن و ویتامین را دریافت و باعث افزایش عملکرد بدن می‌شود.

بادکش 6 لیوانه به ارتجاعی شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند و باعث افزایش انعطاف پذیری مفاصل و افزایش جریان خون ئو مایعات در آن‌ها خواهد شد.

عوارض بادکش

روش درمانی بادکش عوارض زیادی ندارد. مخصوصا اگر عمل بادکش را زیر نظر پزشک یا فرد متخصص و حرفه‌ای انجام دهید عوارضی از بادکش نمی‌بینید. ممکن است عوارضی همچون در کم، سوختگی، کبودی یا عفونت پوستی بعد از انجام بادکش ایجاد شود که پس از گذشت چند روز بهبود می‌یاید. توجه داشته باشید که بادکش را نباید رد محل‌هایی که سوختگی، عفونت و یا زخم‌های باز و التهاب دارند انجام دهید.

بادکش برای چه افرادی مفید است؟

بادکش کردن اصولی طبق نظر پزشک یا فرد متخصص برای افراد سالخورده و یا کودکانی که حجامت کردن براب آن‌ها منع دارد مناسب است. در بین مزاج‌های مختلف، برای افرادی که مزاج سرد دارند بسیار مفید و موثر است. زیرا بلغم را از بین برده و باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند نباید زیاد از بادکش استفاده کنند.

بادکش درمانی برای چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

  • بادکش صورت: برای شفافیت پوست و رفع چین و چروک انجام می‌شود.
  • بادکش سینه: برای لیفت و بالا کشیدن سینه‌ها استفاده می‌شود.
  • بادکش گردن: برای رفع مشکلات کم‌کاری یا پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.
  • بادکش کمر: آزاد شدن گرفتگی عضلات ئر کمر و شانه و سرشانه
  • بادکش رحم و تخمدان: برای کاهش دردهای قاعدگی و ناباروری، بهبود عملکرد در رحم و تخمدان
  • بادکش شکم: برای لاغری شکم و پهلو، رفع مشکلات گوارشی، رفع یبوست و بهبود عملکرد روده و معده، دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه
  • بادکش سیاتیک: رفع گرفتگی عضلات و اعصاب درناحیه رگ سیاتیک

در زمان استفاده از بادکش 6 لیوانه به نکات زیر توجه کنید

  • اگر کبودی زیاد و یا تاول ایجاد شد عملیات بادکش را ادامه ندهید.
  • هر چند وقت یکبار قطعات دستگاه را باز کرده تمیز و روغن‌کاری کنید، این کار باعث افزایش عمر دستگاه می‌شود.
  • دوره درمانی بادکش 7 الی 14 جلسه و جلسات به صورت یک روز در میان انجام می‌شود و در موارد خاص ممکن است این جلسات تا 40 جلسه ادامه داشته باشد.

خرید بادکش 6 لیوانه از فروشگاه آنیاپخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *