مزایای انواع کفی طبی برای درمان انواع مشکلات پاشنه و کف پا

هر گاه که پاهایمان درد می‌کند به دنبال تسکین درد و اصلاح مشکل به وجود آمده در کفش‌ها می‌گردیم. اولین راه‌کار برای مقابله با درد پا تهیه کفش مناسب و یا بصورت دقیق‌تر استفاده از کفی طبی، پدهای قوس‌دار و یا ارتز است. با مشاوره با یک متخصص می‌توانید علت اصلی درد پا را تشخیص داده و درمان قطعی برای آن فراهم کرد. استفاده از کفی‌های طبی می‌تواند بخشی از یک برنامه جامع درمانی برای کمک به کسانی باشد که نگران پا و مچ پای خود هستند. 

اگر چنانچه که پزشک استفاده از کفی طبی ارتوتیک را به شما پیشنهاد کرد، بهتر است که از وی در مورد نتایج حاصل از پوشیدن آن از وی سوال کنید.

استفاده از کفی طبی از راه‌های درمان انواع مشکلات و ناهنجاری‌های پا می‌باشد.

آنیا پخش ارائه دهنده ی کفی های طبی و تجهیزات پزشکی این محصولات را با مناسب‌ترین قیمت برای رفع مشکل شما و با بهترین کیفیت به شما ارائه خواهند کرد.

کفی‌های طبی چگونه می‌توانند به راحت‌تر راه رفتن کمک کنند ؟


یکی از اولین روش‌هایی که افراد برای کاهش درد پا سعی می‌کنند از آن استفاده کنند، استفاده از کفی‌های طبی و مناسب است. امروزه می‌توان کفی‌های طبی را در انواع مختلفی و بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کرد. عموماً کفی‌هایی که در کفش‌های ورزشی تعبیه شده‌اند، جذب شوک یا پشتیبانی قوس پا را ندارند. پس از خرید کفش، کفی‌ آن را درآورده و بجای آن از کفی‌های طبی استفاده کنید.

دارای لایه بالشتکی و قدرت جذب شوک 

به کمک فوم، ژل یا سایر مواد از این قبیل یک لایه بالشتکی در کفی‌های طبی وجود دارد. وجود این بالشتک اضافی می‌تواند در کفش‌هایی که برجستگی کمی دارند باعث کاهش شوک وارده به پاها شود. همچنین با افزایش سن و باریک شدن پد چربی کف پاها قطعا نبود این بالشتک‌های اضافی در کفی‌ کفش بیش از پیش احساس می‌شود.

کفی‌های ارتوتیک

بعضی از کفی‌ها طوری طراحی شده‌اند که به هنگام پوشیدن خود را با پای فرد تطبیق می‌دهد که به آنها کفی ارتوتیک گفته می‌شود. در واقع، این کفی‌ها با ارتزهای سفارشی که برای اصلاح مشکلات پا و راه رفتن ساخته‌می‌شوند، کاملا متفاوت است. درست است که کفی‌های ارتوتیک آماده نسبت به ارتزهای سفارشی ارزانتر هستند. اما ممکن است به همان میزان در تسکین درد کارآمد و موثر نباشند. کفی‌های ارتوتیک آماده باعث پشتیبانی از قوس پا و تا حدودی اصلاح نحوه راه رفتن می‌شوند و دارای یک لایه بالشتکی محافظ نیز می‌باشند.

چگونه می‌توان تشخیص داد که فرد به کفی طبی نیاز دارد یا نه؟ 


استفاده از کفی طبی ‌می‌تواند بخشی از یک برنامه جامع درمانی برای رفع علائم مختلف ناشی از درد و ناراحتی کف و ساق پا باشد. برخی از دلایلی که ممکن است پزشک برای درمان این علائم استفاده از کفی طبی را تجویز کند شامل موارد زیر است:

  • اصلاح ناهنجاری‌ و بدشکلی‌ پا
  • کمک به بهتر شدن عملکرد پا یا مچ پا
  • پشتیبانی از مچ پا
  • کاهش خطرات ناشی از صدمات بیشتر

کفی‌های طبی با پدهای پاشنه و کفی‌های معمولی که در اکثر فروشگاه‌های ورزشی موجود هستند متفاوت است. در واقع، این کفی‌ها به صورت کاملا سفارشی و متناسب با وضعیت پای فرد طراحی و ساخته شده‌اند. تنها در صورتی پزشک استفاده از کفی‌های طبی را به شما توصیه می‌کند که استفاده از سایر ابزار‌ها و روش‌های درمانی مانند انجام ورزش‌های خانگی موثر نباشد.

چگونه پزشک متخصص پا (پودیاتریست) علت درد پا را تشخیص می‌دهد؟


اگر درد شدیدی در پا و پاشنه پا دارید شاید بهتر است که به پودیاتریست، پزشک متخصص پا، مراجعه کنید. وی ابتدا در خصوص علائمی که دارید از شما می‌پرسد. سوالات وی ممكن است شامل مواردی همچون این که اولین بار چه زمانی علائم درد پا در شما ظاهر شد؟ چه چیزی باعث تشدید علائم می‌شود؟ و چه چیزی به بهبود آنها کمک می‌کند، باشد.

همچنین وی وضعیت پاهای شما را معاینه خواهد کرد. وی به دنبال وجود ناهنجاری‌ و مناطقی می‌گردد که درد شدیدی دارد.

علاوه براین، به احتمال زیاد از پزشک شما می‌خواهد که اندکی جلوی چشمان وی راه بروید. یا یکسری فعالیت‌های خاصی انجام دهید تا وضعیت پاها و مچ پای شما را در این مدت بررسی کند. حتی در بعضی موارد شاید لازم باشد که در حین راه رفتن از پاهایتان عکسبرداری کند و یا از پدهای خاصی استفاده کند. این تصاویر به پزشک کمک می‌کند تا چگونگی و محل فرود آمدن پا بر روی زمین را شناسایی کند. محل دقیق و نوع مشکلات موجود در ساختار و عملکرد پاها را تشخیص دهد.


همچنین گاهی ممکن است پزشک انجام آزمایش‌های تصویربرداری سنتی از قبیل اشعه ایکس، اسکن استخوان یا MRI را تجویز کند. به کمک این آزمایش‌ها می‌توان قسمت‌های مبتلا به آرتروز، آسیب‌دیده و یا زخمی شده را شناسایی کرد.

پزشک قبل از تجویز هر گونه دارویی از جمله استفاده از کفی طبی ابتدا تمامی این روش‌های تشخیصی را در نظر خواهد گرفت.

در چه شرایطی از کفی طبی استفاده می‌شود؟

در چه شرایطی از کفی طبی استفاده می‌شود

برخی از مواردی که ممکن است باعث شود تا پزشک استفاده از کفی طبی را توصیه کند عبارتند از:

آرتروز:

  • آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی در پاها و قرارگرفتن پاها در موقعیت‌های نامناسب شوند. ممکن است بتوان به کمک کفی‌ طبی آن را اصلاح کرد.

کمر درد:

  • گاهی اوقات قرارگرفتن پاها در وضعیت‌های نادرست، مانند ایجاد قوس‌های رو به داخل یا عدم وجود بالشتک می‌تواند باعث ایجاد درد شود. می‌توان به کمک کفی طبی شدت آن را کم کرد.

پینه پا:

  • پینه‌های پا برجستگی‌های دردناکی هستند. ممکن است در انگشت بزرگ پا ایجاد شده و باعث بروز ناهنجاری‌هایی در پا شود. کفی‌های طبی که قسمت انگشتان آنها بزرگ و گشاد است می‌توانند به کاهش فشار روی انگشتان بزرگ پا کمک زیادی کنند.

بورسیت:

  • التهاب کیسه‌های پر از مایع در پاشنه پا و انگشتان پا می‌تواند باعث درد و ناراحتی بورسیت شود. کفی‌های طبی که دارای پشتیبای در قسمت پاشنه و قوس پا هستند. می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از بورسیت کمک کنند.  

دیابت:

  • بعضی اوقات ممکن است که فرد مبتلا به دیابت در قسمت پاها حس خود را از دست دهد. شرایطی که به نوروپاتی دیابتی معروف است. هنگامی که نوروپاتی دیابتی اتفاق می‌افتد، کفی طبی می‌تواند در کاهش استرس و فشار اضافی که می‌تواند منجر به ایجاد زخم در پا شود، موثر باشد.

صافی کف پا:

  • صافی کف پا می‌تواند باعث ایجاد درد در پا، مچ پا و کمر شود. استفاده از کفی طبی در این موارد می‌تواند به پشتیبانی از پا و بهبود وضعیت پاها کمک کند.

انگشت چکشی کف پا:

  • انگشت چکشی پا غالباً بعنوان یکی از عوارض جانبی پینه پا بر روی انگشت بزرگ پا ایجاد شود. وجود انگشت چکشی پا باعث بروز درد و ناهنجاری در انگشتان دوم پاها می‌شود. استفاده از کفی طبی می‌تواند پشتیبانی بیشتری برای کف پا ایجاد کند و احتمال بدتر شدن انگشتان چکشی پا را کاهش دهد.  

خار پاشنه:

  • خار پاشنه پا شرایطی است که در آن یک استخوان اضافی در قسمت پشت یا پایین پاشنه پا رشد می‌کند. کفی طبی با پشتیبانی از کف پا، التهاب آن را کاهش دهد.

  • بلند بودن قوس کف پا: قوس بسیار زیاد کف پا می‌تواند به عضلات پاها استرس وارد کند و منجر به بروز شرایطی مانند شین اسپلینت (درد در ساق پا)، درد زانو و فاسیت پلانتار شود. کفی طبی (ارتوپدی) می‌تواند به جلوگیری از چرخیدن زیاد پای فرد به سمت داخل یا خارج کمک کند.
  • صدمات: افرادی که دچار آسیب دیدگی در ناحیه پا و مچ پا شده‌اند، ممکن است در طول روند بهبودی به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند. لذا بهترین گزینه برای آنها استفاده از کفی طبی است.
  • فاسیت پلانتار: فاسیت پلانتار یکی از دلایل عمده درد پاشنه پا است. بعضی اوقات ممکن است پزشکان برای حمایت از پاشنه پا و پا استفاده از کفی طبی را توصیه کنند. 

همچنین ممکن است که پزشک برای افرادی که نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت پاهای خود دارند استفاده از کفی سفارشی را تجویز کند. این افراد می‌تواند شامل تمام کسانی شود که عضلات کف و ساق پاهایشان بصورت کامل رشد نداشته است.

مزایای استفاده از کفی طبی چیست؟ 


کفی طبی اغلب بخشی از فرآیند درمانی بسیاری از مشکلات کف و مچ پا است. به عنوان مثال، پزشک ممكن است در رابطه با درمان‌هایی مانند کفش‌هایی با پشتیبانی بیشتر و همچنین تمرین‌های فیزیوتراپی، استفاده از کفی طبی را تجویز كند.

علاوه بر این، گاهی ممکن است که پزشک برای کاهش درد و التهاب، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم را توصیه کند.

پزشکان غالباً استفاده از کفی طبی را در کنار این داروها توصیه می‌کنند. زیرا کفی طبی می‌تواند وضعیت پاهایی را که در شرایط نامناسب هستند. به عنوان مثال، هنگامی که پاها بیش از حد به سمت داخل و یا خارج خم می‌شوند را  اصلاح کند. این حالت معمولاً بیشتر در افرادی اتفاق می‌افتد که کف پاهای آن‌ها صاف است. استفاده از کفی طبی می‌تواند پشتیبانی بیشتری برای قوس کف پا فراهم کند و از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کند.

ارتوتیک همچنین ممکن است در مناطق کلیدی پا مانند پاشنه پا یا توپ کف پا، پشتیبانی و بالشتک اضافی را فراهم کند. از آنجا که ارتتیک ها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، شخصی که آن‌ها را ساخته است، نیازهای کفش فرد را در نظر می‌گیرد.

در حالت ایده آل ، ارتوتیک و سایر روش های درمانی می توانند به شخص کمک کنند تا از اقدامات تهاجمی تر مانند جراحی جلوگیری کند.

انواع کفی طبی پا 


انواع کفی طبی پا

می‌توان کفی طبی را در جنس‌های مختلفی و بصورت سفارشی طراحی کرد. پزشک بر اساس شرایط و علائمی که فرد دارد نوع و جنس کفی را تجویز می‌کند. کفی طبی ممکن است از جنس مواد سفت و سخت معمولاً از موادی مانند الیاف کربن یا پلاستیک ساخته شود. گاهی نیز ممکن است که از جنس مواد بسیار انعطاف‌پذیر و نرمی باشد.

برخی کفی‌های طبی  همچون کفی‌های موجود در کفش‌های ورزشی کل کف کفش را در بر می‌گیرند. در بعضی دیگر قسمت‌ پاشنه آن‌ها کوچکتر است.

کفی طبی مچ پا کف پا گزینه دیگری است که نه تنها در کفش جا می‌گیرد بلکه بخشی به صورت قائم دارد که از قسمت پاشنه پا به سمت بالا و تا اطراف نرمی ساق پا امتداد دارد.

پزشک ممکن است در به شما توصیه کند که کفی طبی را به همراه بریس، سایر کفی‌ها یا چسب‌های طبی مانند استفاده از چسب کینزیولوژی استفاده کنید. 

سایر انواع کفی طبی

  • کفی عملکردی: گوه‌ها برای تنظیم پاشنه یا قسمت جلویی پا طراحی می‌شوند. تا نقص‌های موجود در قوس کف پا مانند اور پرو نیشن پا (قوس صاف است و باعث می‌شود که کف پا بیش از حد به سمت داخل خم شود) یا سوپیناسیون پا (قوس کف پا بسیار زیاد است و باعث می‌شود پا بیش از حد به سمت بیرون خم شود) اصلاح شود. این حرکت ممکن است باعث ایجاد فشار در مفاصل و کل عضلات پا، لگن و کمر شود. و درد پا و فاسیت پلانتار به همراه داشته باشد. اگرچه بسیاری از کفش‌های ورزشی به اصلاح اور پرونیشن پا کمک می‌کنند، اما یک کفی طبی که بصورت سفارشی و متناسب با وضعیت فرد طراحی شده است از قدرت اصلاح به مراتب بیشتری برخوردار است.
  • کفی پخش‌کننده وزن بدن و یا سازگار کننده: این کفی‌ها دارای پدهایی هستند که درد را تسکین می‌دهد. فشار روی استخوان متاتارسال، استخوان‌های کنجدی یا سزاموئید، استخوان‌های فرو ریخته تارسال، زخم‌ها و انگشتان پا ملتهب کم می‌کند.
  • کفی محافظ : به منظور درمان مشکلات قوس کف پا از قوس پا محافظت می‌کند.

نحوه ساخت و قالب‌گیری کفی طبی

کار قالب‌گیری کفی طبی توسط پزشک متخصص و یا تکنسین آزمایشگاه انجام می‌شود. بهترین قالب‌گیری زمانی انجام می‌شود که پا در حالت استراحت و موقعیتی خنثی باشد. در این حالت به کمک گچ قالب پای فرد گرفته می‌شود. اطلاعات موجود در نسخه‌ای که توسط پزشک متخصص پا، به سازنده کفی بیانگر نوع اصلاحاتی لازم است. سایر روش‌های اندازه گیری و قالب‌گیری کفی از قبیل قالب‌گیری با فوم، استفاده از رد پا و یا اندازه‌گیری کامپیوتر با مشکلاتی همراه است.

خرید کفی طبی از فروشگاه آنیا پخش

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *